ترموول

در دنیای صنعت با مفاهیم و اصطلاحات گسترده ای مواجه خواهید شد. ابزارآلات مختلفی برای مقاصد مختلف صنعتی استفاده می شوند و کاربرد دارند که برای آشنایی با هر کدام از این ابزارها باید به دقت تحقیق و بررسی کرد. یکی از این ابزارالات، ترموول ها هستند.

از ترموول ها تحت عنوان چاهک نیز یاد می شود، برای مطالعه این مقاله باید آشنایی نسبی با ابزار دقیق داشته باشید که تقریبا تمامی شهروندان با ابزار دقیق، به صورت روزمره سر و کار دارند. ترموول ها برای ایجاد شکاف بین سنسور دما و محیط اعم از مایع، گاز یا دوغاب استفاده می شوند. یک ترموول اجازه می دهد تا سنسور دما را بدون آسیب رساندن به ناحیه محیط یا فرآیند، برداشته و جایگزین کنید.

در تعیین مواد مورد استفاده برای ترموول و همچنین سایر عوامل باید دقت شود زیرا حسگرهای حرارتی حالتی در طراحی ایجاد می کنند که شامل فشار، دما و یا خوردگی و همچنین اثرات ارتعاشی سیالات می شود.

 

آنچه در این نوشتار می خوانید:

  •  متریال استفاده شده در ترموول
  •  محل استفاده از ترموول ها
  •  انواع ترموول
  •  رتبه بندی ترموول ها بر اساس سرعت
  •  انتخاب ترموول مناسب


متریال استفاده شده در ترموول

فولاد کربن یا فولاد سخت، فولاد ضد زنگ، مونل (آلیاژی از نیکل و کبالت که در برابر خورگی مقاوم است) و برنج می باشد.


 استفاده از یک ترموول

بسته به نوع طراحی، ترموول ها برای بارهای بالا در سمت فرآیند و تنش های شیمیایی بالا استفاده می شوند. بنابراین در سطح بین المللی یا در صنعت پتروشیمی، ترموول ها در حال حاضر تقریبا به طور انحصاری مورد استفاده قرار می گیرند.

علاوه بر این، ترموول های فلنج دار، جوشی و رزوه ای نیز در ساخت تجهیزات استفاده می شوند. ترموول های فلنج دار یا برای جوشکاری در صنایع پتروشیمی، خشکی / دریایی و در ساخت و ساز کارخانه نیز استفاده می شوند.

 

انواع ترموول

دو نوع پرکاربرد ترمول ها، ترموول های رزوه ای و ترموول های فلنج جوش هستند.

ترموول رزوه ای معمولاً در لوله های کوچکتر که دمای سیال غیر خورنده اندازه گیری می شود استفاده می شود و ترموول فلنج جوش، همانطور که از نام آن پیداست، در انتهای بالایی فلنج استفاده می شود.
ترموول سوکت جوش، ترموول وانستون، ترموول اسکروتون و ترموول بهداشتی از دیگر انواع ترموول‌ها هستند.


رتبه بندی ترموول ها بر اساس سرعت

در برخی موارد، خرابی ترموول ها به دلیل تأثیر فشار، دما یا خوردگی نیست، بلکه به دلیل تأثیرات ارتعاشی است که در معرض آنها قرار می گیرند.

سیال که در کنار ترموول جریان دارد، یک پی متلاطم (مسیر فون کارمان) با فرکانس مشخص بر اساس ابعاد چاه و سرعت سیال را تشکیل می دهد. اگر فرکانس طبیعی ترموول با فرکانس بیداری برابر باشد، ساقه ترموول تا حد تخریب می لرزد و در لوله کشی می شکند.

بنابراین، مهم است که ترموول دارای طراحی کافی برای جلوگیری از شرایط برابری فرکانس باشد. با کمی بررسی، حداکثر سرعت توصیه شده را می توان برای چندین طول ترموول و مصالح استاندارد یافت.

برای ساده‌تر کردن اطلاعات، توجه داشته باشید رتبه‌بندی‌های داده شده بر اساس دمای عملیاتی 1000 درجه فارنهایت برای ترموول های ساخته شده از فولاد کربنی (C-1018) و فولاد ضد زنگ (304 و 316) است.

مقادیر برای ترموول های برنجی بر اساس 350 درجه فارنهایت است. محدودیت های عملیاتی برای چاه های مونل بر اساس سرویس 900 درجه فارنهایت است.

نکته دیگر این است که سرعت کمی بالاتر در دماهای پایین تر امکان پذیر است و مقادیر تکی که روی ترموول ها درج می شوند ممکن است برای آب، بخار، هوا یا گاز بی خطر در نظر گرفته شوند و در طول‌های کوتاه‌تر ترموول ها، به اثر فشار سرعت جریان آب در سرعت‌های بالاتر توجه کنید.


انتخاب ترموول مناسب

با توجه به اینکه ترموول ها انواع مختلفی دارند و هر نوعی برای محیط خاصی استفاده می شود، بهتر است با توجه به محیطی که قصد استفاده از ترموول ها را دارید، اقدام به خرید کنید.

حتما فرایند های شیمیایی که در محیط اتفاق می افتند را شناسایی کنید تا ترموول ها بعدا دچار خورگی و از کار افتادگی نشوند. قیمت های مختلفی برای هر نوع ترموول در نظر گرفته می شود و متریال استفاده شده در ترموول ها، مهمترین عامل تاثیرگذار بر قیمت این ابزارها هستند. هر چقدر طول ترموول ها بیشتر شود نیز قیمت آنها افزایش می یابد.
ترموول ها برای محافظت از عناصر ترموکوپل در برابر آسیب های مکانیکی و خوردگی استفاده می شوند. تنوع زیادی در مواد مختلف برای برآوردن مشخصات شغلی فردی موجود است.

خواص شیمیایی و فیزیکی تمام مواد استاندارد میله به شدت کنترل می شود. تمام چاه های استوک بار توسط فرآیند حفاری تفنگی حفر می شوند.

استفاده از تجهیزات اندازه گیری طراحی شده و ساخته شده به طور خاص، این امکان را فراهم می کند که تمرکز حفاری تضمین شده استاندارد در 10% ضخامت دیوار باشد. رزوه های داخلی در 1 / 2 دور گیج پلاگین استاندارد قرار دارند. رزوه های خارجی در 1 / 4 دور گیج حلقه استاندارد قرار دارند.


انتخاب سایز مناسب ترموول

برای انتخاب سایز مناسب ترموول، یک قانون سرانگشتی این است که یک ترموول را از یک سوم تا دو سوم مسیر در جریان سیال قرار دهید. سایر دستورالعمل ها توصیه می کنند که طول درج 10 برابر قطر نوک ترموول یا حداقل 2 اینچ (50 میلی متر) در فرآیند باشد. هنگام تهیه ترموول حتما به طول تاخیر در ترموول ها توجه کنید، این طول اضافی بین اتصال فرآیند و اتصال ابزار یک ترموچاه است که با ضخامت عایق تعیین می شود. پسوند تاخیری استاندارد 3˝ است.

خرید ترموول

در صورت نیاز به سفارش خرید ترموول ها، شما به عنوان آخرین احتیاط در برابر فشار تحت آزمایش هیدرواستاتیک داخلی قرار می گیرند. شکست، فشار و مدت زمان تست توسط مشتری تعیین می شود. رادیوگرافی و سایر آزمایشات را می توان انجام داد و در صورت درخواست نتایج را ارائه کرد. انواع آلیاژهای مناسب برای هر نیاز ترموول در دسترس است. مواد Thermowell باید برای توانایی مقاومت در برابر محیط های فرآیند، هدایت حرارتی بالا و اختلال کم برای گازها انتخاب شوند.

ترموول
ویژگی ترموول
انواع ترموول
ترموول
خرید ترموول
بررسی ترموول
×