سنسور فشار مکانیکی

سنسور فشار مکانیکی

سنسور فشار مکانیکی همواره در صنایع مختلفی به کار برده می شود. به همین دلیل است که سنسور ها با گستردگی مشخصه بسیار زیادی تولید و در بازار عرضه می شوند. قبل از اینکه سنسور فشار مکانیکی را خریداری کنید باید به محل کاربرد آن دقت کنید و با توجه به شرایط سخت یا خشن سنسور مورد نظر خود را برگزینید. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات مفید و مختصری در این زمینه به شما عزیزان ارائه دهیم.

سنسور فشار چیست؟

قبل از هر چیزی بهتر است ابتدا با سنسور فشار آشنا شوید. سنسور های فشار وسیله ای هستند که از طریق آن فشار گاز و مایع اندازه گیری می شود. حسگر های اولیه فشار به صورت مکانیکی تولید شده بودند و برای نشان دادن فشار از لوله فشار سنج و حرکت دادن سوزن استفاده می کردند. امروزه سنسور های فشار، فشار مورد نظر را به سیگنال الکتریکی تبدیل خواهند کرو. توجه داشته باشید که سنسور های فشار با هم متفاوت هستند و همه آنها کارکرد مکانیکی ندارند. همانطور که میدانید فشار یک نوع مفهوم نسبی بوده و اندازه گیری سنسور های فشار می تواند تفاوت هایی نیز داشته باشد. سنسور های فشار، فشار مورد نظر را بر اساس فشار محیط یا اتمسفر بیان خواهند کرد.

مشخصات سنسور فشار مکانیکی

مشخصات و ساختار سنسور فشار مکانیکی را عملکرد و اصول آن تعیین خواهد کرد. سنسور های فشار به گونه ای طراحی می شوند که با توجه موقعیتی که در آن قرار گرفته اند، ممکن است به نسبت فشار را از سمت پایین یا بالا واکنش نشان دهند. برای مثال برای ورود فشار از طرف بالا در ساخت پورت ممکن است سبب آسیب سنسور فشار شما شود و سنسور را در معرض آلودگی و رطوبت قرار می دهد. برای اینکه بتوانید به این مشکل غلبه کنید، ورودی فشار باید از سمت پایین انتخاب شود.

 

مشخصات سنسور فشار مکانیکی

سنسور فشار مکانیکی چه اصولی دارد؟

سنسور فشار مکانیکی با توجه به عکس العمل فیزیکی در مقابل فشار اعمالی کار خواهد کرد. سنسور فشار تغییرات نسبی را اندازه می گیرد. برای اندازه گیری به پدیده هایی مانند تغییر در مقاومت و تغییر ظرفیت خازنی و.. استفاده می شود. این پ تغییرات با توجه به دامنه انحراف بعد از اعمال فشار می باشند. مولفه هایی همچون تناسب با محیط اندازه گیری، نوع ملزومات، توان مورد نیاز و.. راهنمای مناسبی برای مهندسان محسوب می شود.

مشخصه های سنسور فشار مکانیکی

برای اینکه انتخاب صحیحی داشته باشید باید به مشخصه های سنسور فشار مکانیکی توجه کنید. از مهم‌ترین مشخصه های سنسور فشار می توان به مطلق، اختلافی، بازه اندازه گیری، اندازه اتصالات، گیج و.. اشاره کرد. در برخی از مواقع ممکن است برای برطرف کردن نیاز یک کاربرد خاص، چند سنسور وجود داشته باشند. در این شرایط باید عواملی را که بر دقت اندازه گیری تاثیر گذار هستند را در نظر بگیرید. با این کار، مشخص می شود که فشار، اندازه گیری دقیق است یا خیر.

خرید سنسور فشار مکانیکی

سنسور های فشار انواع مختلفی دارند و با توجه به کاربرد آن تقسیم بندی می شوند. یکی از این سنسور ها، سنسور فشار مکانیکی است. برای خرید باید به صورت کامل مشخصات سنسور را بررسی کنید و به درستی از آن استفاده کنید. در هنگام خرید باید به دمای کاری، محدوده فشار، ابعاد سنسور فشار، دقت اندازه گیری سنسور فشار، پاسخ زمانی، نوع خروجی، تکرار پذیری توجه داشته باشید.

 

سنسور فشار چه محدودیت هایی دارد؟

سنسور فشار مکانیکی همواره محدودیت هایی دارد که با توجه به این محدودیت ها نمی توان آن را در هر منطقه ای استفاده شود. اگر استفاده درستی از سنسور فشار مکانیکی نداشته باشید ممکن است این سنسور ها از کار بیفتد. از این رو بهتر است به صورت مداوم عملکرد سنسور فشار را بررسی کنید.

کاربرد سنسور فشار مکانیکی

کاربرد سنسور های فشار بی حد و مرز بوده و در صنایع مختلف، آزمایشگاه های مختلف، اتاق های کنترلی به کار برده می شوند. افت فشار، صنایع دارویی و غذایی، ارتفاع مایع در تانکر ها، اندازه گیری فشار خروجی و ورودی سیستم از جمله مواردی هستند که سنسور فشار مکانیکی در آن مورد استفاده قرار می گیرد. از دیگر کاربرد سنسور فشار عبارتند از:

اندازه گیری فشار: این سنسور ها در هواپیماها، ماشین، هواشناسی و. برای اندازه گیری فشار مورد استفاده قرار می گیرند.
 اندازه گیری ارتفاع از دریا: ماهواره ها، هواپیما، بالن هواشناسی و تخمین ارتفاع از سطح دریا از سنسور فشار استفاده می شود.
اندازه گیری جریان: با توجه به اثر ونتوری می توان از طریق سنسور فشار جریان را اندازه گرفت. اختلاف فشار با توجه به قطر دهانه مختلف اندازه گیری خواهد شد.
اندازه گیری عمق و ارتفاع: از دیگر کاربرد سنسور فشار، اندازه‌ گیری عمق و ارتفاع است. سنسور فشار قابلیت این را دارد که ارتفاع مایعات را به شما نشان دهد. معمولا برای اندازه گیری جسم غوطه ور در آب از این سنسور استفاده می شود. در برخی از مواقع برای اندازه گیری ارتفاع آب در مخزن نیز به کار برده می شود.

جمع بندی

همانطور که گفتیم سنسور فشار مکانیکی وظیفه دارد که فشار مایع و گاز را اندازه بگیرد و اندازه آن را اعلام کند. سنسور های فشار همواره در صنعت های مختلفی به کار برده می شوند. در برخی از موارد برای مانیتورینگ و کنترل و در برخی از مواقع هم به صورت غیرمستقیم در اندازه‌گیری مورد استفاده قرار می گیرند. امروزه بیشتر از سیصد شرکت در این زمینه مشغول فعالیت است. معمولا این محصولات از مواد پیزوالکتریک تولید می شود. شما می توانید برای خرید سنسور فشار مکانیکی از طریق شماره های درج شده با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید.

×