منیفولد پنج شیره

قطعا شما هم بارها واژه منیفولد را شنیده اید و یا حتی آن را از نزدیک مشاهده کرده اید. منیفولدها برای توزیع سیالات در لوله ها کاربرد دارند. این ابزارها دارای شیرهایی هستند که جهت کنترل جریان سیال مورد استفاده قرار می گیرند.

امروزه در صنایع مختلف از منیفولدها به طور گسترده ای استفاده می شود. انواع منیفولدها در مدل و تعداد شیرهای مختلف ارائه می شوند. منیفولد پنج شیره یکی از مدل های منیفولد است که اهمیت زیادی در صنایع دارد. در ادامه به بررسی بیشتر این منیفولد می پردازیم.


منیفولد چیست؟

منیفولد یک ابزار یا تجهیز چند کاربردی است که از آن به جهت توزیع سیالات در سیستم هایی بر اساس لوله کشی استفاده می گردد. این وسیله انواع و اقسام مختلفی دارد و هر یک از منیفولدها با توجه به تعداد شیر در صنایع گوناگونی استفا‌ده می شوند.

از طریق شیر این ابزارها می توان سیالات را در لوله ها به جریان انداخت و آن را هدایت کرد. از تمام منیفولدها در صنایعی که نیاز به تقسیم جریان سیالات است می توان استفاده نمود. در صنایع خودروسازی، نفت، گاز، پزشکی، غواصی و توزیع مایعات تزریقی به طور گسترده ای از منیفولد استفاده می شود.


منیفولد پنج شیره چیست؟

این منیفولد برای ترانسیمترهای اختلاف فشار و کالیبره کرده سیستم آنها در نقطه صفر مورد استفاده است. منیفولد پنج شیره دارای دو شیر مسدود کننده، یک شیر اکولایزر و دو شیر ونت است. شیرهای ونت تحت عنوان شیر تست نیز شناخته می شوند.

در مواقعی که فرد متخصص به دنبال پیدا مردن نقطه صفر در ترانسیمتر اختلاف فشار باشد، می تواند به راحتی با این نوع منیفولد ترانسیمتر را در سه و یا حتی پنج نقطه کالیبره کند. فرآیند پیدا کردن نقطه صفر در این شیرها مشابه شیرهای سه راهه است.
از این نوع منیفولد در کالیبره کردن ترانسیمتر فشار و ترانسمیتر اختلاف فشار به طور متداولی استفاده می کنند. بدین شکل بدون نیاز به خروج تجهیزات از خطر فرآیند می توان به سادگی مسیر جریان را تغییر داده و نقطه اختلاف فشار صفر را به دست آورد.

این ویژگی برای بالا بردن بازدهی و افزایش راندمان مفید است و از خاموشی بی رویه دستگاه ها جلوگیری می کند. به هنگام استفاده از این نوع منیفولد کارها با سرعت انجام شده و تجهیزات ابزار دقیق روند کار خود را به بهترین شکل انجام خواهند داد. از این طریق فرآیند کالیبراسیون نیز با سرعت بالاتری شکل گرفته و به سرانجام می رسد.


نحوه عملکرد منیفولد پنج شیره

منیفولد پنج شیره پس از نصب بر روی خط و اتصال آن به گیج یا ترانسیمتر باید به این شکل پیش رود که تمام شیرهای آن بسته باشد. پس از آن باید شیر EQ را باز نموده و بلافاصله LP را باز کنید. در این شرایط به علت اینکه سیال از هر دو سمت وارد می شود پس DP برابر صفر است. پس از آن HP را باز کنید تا بخشی از سیال مستقیما وارد پایه HP گردد و پارت دیگر وارد LP گردد.

این تقسیم سیال به علت این است که وقتی بخشی از سیال به HP می رود بخش دیگر به آن علت اینکه فشار بیشتری نسبت به سیال دارد وارد LP می گردد. سپس EQ را ببندید در این شرایط سیال پرفشار و سیالی که دارای فشار کمی است هر دو به ورودی مخصوص خودشان وصل شده و می توانیم فشار آن را محاسبه نماییم. از این طریق اختلاف فشار DP نیز قابل مشاهده می باشد.


جنس منیفولد پنج شیره

این منیفولد یکی از ابزارهای کاربردی در صنایع است که باید از متریال مرغوب تهیه شود‌.

در واقع اگر یک منیفولد جنس خوبی نداشته باشد و یا از متریال مناسب ساخته نشود نه تنها دوام طولانی نخواهد داشت بلکه عملا هیچ کاربردی نخواهد داشت. انواع منیفولد پنج شیره موجود در بازار از آلیاژهای فولادی ساخته می شوند.

هر یک از این آلیاژها با توجه به درجه کیفی خود، دوام بالایی دارند. استنلس استیل و فولاد کربن از جمله مقاوم ترین و مستحکم ترین متریال برای تولید منیفولد می باشند. بدین شکل می توان منیفولد را برای انواع تجهیزات به کار برد و از تماس آن با سیالات نگرانی نخواهید داشت.


کاربرد منیفولد پنج شیره

این منیفولد را می توان در تمامی صنایع مورد استفاده قرار داد و نوع و مدل آن با توجه به محیط مورد استفاده و سیالات متفاوت است. این منیفولد در صنایعی که نیاز به کنترل و مسدود سازی جریان سیال دارند به طور گسترده ای استفاده می شود.

علاوه بر این می توان در صنایع پتروشیمی و شرکت های شیمیایی این نوع منیفولد را به کار برد. برای محاسبه اختلاف فشار در گیج فشار و ترانسمیتر نیز از منیفولد پنج شیره استفاده می گردد.
در کارخانجات و صنایعی که نیاز به باز و بسته کردن سیالات دارند از این تجهیزات استفاده می شود. در صنایع شیمیایی و پتروشیمی برای افزایش راندمان از این نوع منیفولد استفاده می کنند.

بدین شکل هم سرعت اجرای فرآیند افزایش می یابد و هم عملکرد دستگاه به صورت صحیح خواهد بود. اگر بخواهیم یک جمع بندی در زمینه کاربرد این منیفولد داشته باشیم باید بگوییم که این منیفولد را می توان در هر مکانی که نیاز به کنترل توزیع سیال در لوله وجود دارد، استفاده کرد. البته منیفولدهایی که به صورت پنج شیره هستند نیز انواع و اقسام مختلفی دارند.


جمع بندی 

منیفولدها دارای کاربردهای گسترده ای در صنایع گوناگون هستند. معمولا منیفولدها در ابعاد، اندازه و تعدادشیر مختلف تولید می شوند. بدین شکل می توان برای مقاصد مختلف، منیفولد مناسب را به کار برد. منیفولد پنج شیره مدیریت و کنترل سیال را به خوبی امکان پذیر کرده و در انواع صنایع کاربرد دارد. پیش از انتخاب و خرید منیفولد باید به زمینه فعالیت خود توجه کنید و سپس منیفولد مناسب را خریداری نمایید.
هر اندازه منیفولد انتخابی شما از کیفیت بیشتری برخوردار باشد، دوام آن نیز بیشتر خواهد بود. پس سعی کنید منیفولد و جنس آن را مورد ارزیابی قرار داده و سپس متناسب با نوع سیال آن را انتخاب نمایید. بدین شکل خطر خوردگی منیفولد نیز از بین نی رود زیرا پیش از خرید تمام جوانب آن در نظر گرفته شده است.

مانیفولد پنج شیره
خرید مانیفولد 5 شیره
×