منیفولد تک شیره 

شاید واژه منیفولد را بارها شنیده باشید و یا اکنون برای نخستین بار است که با این واژه آشنا می شوید. منیفولدها وسیله ای برای توزیع سیالات در لوله ها هستند و شیرهایی برای کنترل دارند‌.

از آنجایی که امروزه در صنایع مختلف از منیفولد استفا‌ده می شود، پس می توان به اهمیت آن پی برد. در این مطلب می خواهیم در مورد منیفولد تک شیره صحبت کنیم تا با آن به خوبی آشنا شوید و اطلاعات لازم را بدست آورید. با ما تا پایان این مطلب همراه باشید. 

منیفولد چیست؟ 

همانطور که در بخش مقدمه نیز به اختصار اشاره کردیم، منیفولد یک وسیله چند کاربردی برای توزیع سیالات در سیستم هایی بر پایه لوله کشی است.

این وسیله انواع مختلفی دارد و هر کدام متناسب با نوع خود در صنایع خاصی به کار می روند. این تجهیزات معمولا دارای شیر هستند تا از طریق آن جریان سیالات موجود در لوله ها کنترل و مدیریت شود. این تجهیزات کاربردی در هر صنعتی که نیاز به تقسیم جریانی از سیالات باشد،به کار می روند.

از منیفولد برای هدایت چاه نفت به سمت لوله آزمایش استفاده می گردد. منیفولد در صنایع نفت، گاز، خودرو سازی، توزیع مایعات تزریقی، پزشکی، غواصی و بسیاری از صنایع کاربرد دارد.  

منیفولد تک شیره چیست؟ 

 

منیفولد تک شیره چیست؟ 

منیفولد تک شیره وسیله ای است که از آن در تجهیزات اندازه گیری فشار استفاده می شود تا این تجهیزات کالیبره شوند‌. در واقع منیفولدها این قابلیت را دارند تا تخلیه گیج ها، ترانسیمترها و سوییچ ها بدون جابجایی و هیچ تغییر مکانی انجام شود.

زمانی که شیر این منیفولد بسته شود، می توان جابجایی و کالیبره سازی تجهیزات را انجام داد. این نوع منیفولد در بسیاری از صنایع به کار می رود و استفاده از آن بسیار رایج می باشد. 

کاربرد منیفولد تک شیره 

یکی از مهم ترین مواردی که از این نوع منیفولد در آن استفاده می شود، صنایع پتروشیمی است. در صنایع پتروشیمی برای مراحل مختلف و به جهت بالا بردن عملکرد دستگاه ها و اجرای صحیح فرآیندهای گوناگون از این منیفولد استفاده می گردد.

در صنایعی که از نفت و گاز استفاده می کنند و این سیالات گرانروی بالایی ندارند، از منیفولد استفاده می کنند. منیفولد در این صنایع، قطع و وصل اتصال به تجهیزات اندازه گیری فشار مایعات را انجام می دهد. 

منیفولد تک شیره در صنایع شیمیایی مختلفی کاربرد دارد زیرا در این صنایع بستن و وصل کردن مسیر سیالات بسیار حائز اهمیت است. کارخانه ها و شرکت هایی که در زمینه تولیدات شیمایی فعالیت دارند در اکثر دستگاه ها و تجهیزات خود از منیفولد استفاده می کنند. منیفولدها در نیروگاه ها و آب و فاضلاب نیز کاربرد دارند و به عنوان تجهیزات کاربردی و مهم به کار می روند. 

به طور کلی در هر مکانی که نیاز به کنترل توزیع سیالات در جریان لوله کشی است به منیفولد از نوع تک شیره نیاز می باشد.

این ابزار کاربردی سبب می شود که میزان فشار در حالت برابر قرار گرفته و یا اندازه گیری شود. به طور کلی منیفولدهایی که به صورت تک شیره هستند برای برابر کردن و اندازه گیری فشار دیفرانسیلی، استاتیک و گیج ها کاربرد دارند. 

 

اهمیت استفاده از منیفولد تک شیره 

 

اهمیت استفاده از منیفولد تک شیره 

اهمیت استفاده از‌ منیفولد تک شیره بر کسی پوشیده نیست اما برای اینکه میزان اهمیت آن را بیشتر متوجه شوید به مثال زیر دقت نمایید. بر فرض مثال می‌ خواهید یک گیج فشار را روی یک خط نصب نمایید. به همین منظور باید جوشکاری های لازم انجام شده و سپس گیج فشار به وسیله کانکشن ها و جداکننده ها نصب گردد. حال اگر بخواهید این گیج را بعد از یکسال باز کرده و کالیبراسیون کنید، دو راه در پیش رو دارید. 

راه اول به این شکل است که باید با استفاده از آچار و دیگر ابزارها، جدا کننده را جابجا نمایید تا باز شود و از طریق آن گیج را به اتاق کالیبره سازی ببرید. این مورد مشکلاتی دارد زیرا پس از باز شدن ولو بخشی از مایعی که در درون شیر است به محیط بیرون رسیده و آسیب هایی را به شما و یا محیط وارد می سازد. 

راه دوم به این شکل است که ولو نصب شده در پایین گیج را ببندید و پس از آن گبج را جدا کنید. این در حالی است که شما هرگز اجازه چنین کاری را نخواهید داشت و حق ورود به بخش piping را ندارید. در چنین شرایطی منیفولد تک شیره به کمک آمده و این مشکل آزار دهنده را رفع خواهد کرد. پس با توجه به این مقاله می توان به این نتیجه رسید که منیفولدهای تک‌ شیره نقش مهم و کاربردی در تمام صنایع مخصوصا صنایع شیمایی دارند و وجود آنها ضروری می باشد. 

جنس منیفولد تک شیره 

این منیفولد یکی از تجهیزات و ابزارهای بسیار کاربردی در صنایع است و به همین دلیل باید جنس بسیار خوبی داشته باشد. منیفولدهای موجود در بازار از آلیاژهای فولادی تولید می شوند.

رایج ترین آلیاژهای فولادی به کار رفته برای تولید منیفولد تک شیره استنلس استیل و فولاد کربن است. این جنس ها از جمله مقاوم و مستحکم ترین متریال می باشند که در برابر انواع فشارها و شرایط محیطی گوناگون مقاوم می باشند. 

کلام پایانی 

منیفولدها کاربردهای گسترده ای در صنایع دارند و به همین دلیل استفاده از آنها بسیار رایج و متداول است. معمولا منیفولدها در اشکال مختلف تولید می شند تا کاربران متناسب با نوع نیاز خود از آنها استفاده کنند.

منیفولد تک شیره امکان کنترل و مدیریت جریان سیال را به خوبی فراهم می سازد و برای پیشبرد اهداف صنایع بسیار ضروری می باشد. اهمیت این ابزار را می توانید با مطالعه بخش های قبلی به خوبی متوجه شوید. از منیفولدهایی‌ که تنها یک شیر دارند می توان در پتروشیمی، صنایع نفت و گاز، نیروگاه ها و آب و فاضلاب استفاده نمود.

هر اندازه که فروشگاه و شرکت تولیدی منیفولد از اعتبار بیشتری برخوردار باشند، محصول تولیدی نیز باکیفیت تر است. شما باید سعی کنید تا این نوع منیفولد را از فروشگاه معتبر تهیه کنید تا دارای کیفیت لازم باشد و از متریال مرغوب تولید شده باشد. بدین شکل می توانید تا مدت های طولانی با این نوع منیفولد میزان فشار سیالات را به خوبی اندازه گیری نمایید. 

مانیفولد تک شیره
×