منیفولد دو شیره

مانیفولد دو شیره اکثرا” در اتصال ورودی سیال به پرشر گیج (Pressure Gauge) ، پرشر سوئیچ (Pressure Switch) و پرشر ترانسمیترها (Pressure Transmitters) استفاده میگردد. و گاهی به نام شیر زیر گیجی نامیده میشود.

متریال معمول ساخت آن استنلس استیل میباشد.

در صنایع گوناگون از تجهیزات و ابزارآلات خاصی استفاده می شود. نبود و فقدان هر یک از این ابزارها ممکن است سبب توقف بخشی از تولید و یا عملکرد دستگاه ها شود.

گاهی اوقات با نبود یکی از این تجهیزات، آسیب های بسیاری به محیط کار و دیگر تجهیزات وارد می شود. منیفولدها یکی از مهم ترین تجهیزات در این راستا می باشند. منیفولدها در انواع و اقسام مدل ها ساخته شده و هر کدام کاربرد مخصوص به خود را دارند. در این مطلب قصد داریم که منیفولد دو شیره را مورد ارزیابی قرار دهیم. اگر شما هم می خواهید با این منیفولد آشنا شوید پس با ما همراه باشید.

منیفولد چیست؟

شاید شما هم نخستین بار کلمه منیفولد را در بین قطعات و تجهیزات خودرو شنیده اید اما باید گفت که منیفولد مورد استفاده در خودرو تنها نوعی از منیفولد است. منیفولد در صنایع مختلفی به کار می رود تا جریان سیال را درون لوله ها توزیع نماید.‌ این تجهیزات دارای یک یا چند شیر هستند تا با باز و بسته شدن به کنترل جریان سیالات کمک نمایند. انواع و اقسام منیفولدها با اهداف گوناگونی تولید می شوند تا بتوان میزان فشار و برابری فشار سیالات را تنظیم نمود.

منیفولد دو شیره چیست؟

منیفولدهای دو شیره نوعی از منیفولد هستند که دارای اندازه متعادل و کنترل آسانی می باشند. این نوع منیفولد برای تقسیم جریان به مسیرهای مختلف بسیار کاربردی بوده و انتخاب مناسبی هستند.

در واقع منیفولد دو شیره انتخاب مناسبی برای ترانسمیتر فشار محسوب می شوند و از یک شیر مسدود کننده و یک شیر تخلیه ساخته شده اند. برای استفاده از این منیفولد می توان شیر مسدود کننده را در حالت بسته قرار داد و شیر تخلیه را به یک مولد فشار وصل نمود.

سپس عملیات تست و اندازه گیری فشار را انجام داد و هیچ شیر و یا تجهیزاتی را از خط عملیات و فرآیندها جدا نکرد. بدین شکل به آسانی میزان فشار سنجیده می گردد و استفاده از آن نیز محدودیت زمانی و مکانی ندارد.

اهمیت استفاده از‌ منیفولد دو شیره

بسیاری از دستگاه ها و تجهیزات مربوط به اندازه گیری فشار دچار آسیب های جدی می شوند زیرا پالس های فشار به این دستگاه ها شوک وارد کرده و به طور ناگهانی و یا در طول یک بازه زمانی دچار آسیب می گردند. حال اگر از تجهیزاتی مثل منیفولدهای نوع دو شیره استفاده گردد، میزان فشار کنترل شده و از شدت پالس های آن کاسته می شود.

این موضوع طول عمر تجهیزات اندازه گیری فشار را افزایش می دهد. با توجه به این موضوع از منیفولد دو شیره در صنایع بسیاری استفاده می شود تا دستگاه ها عمر طولانی تری داشته و به سرعت خراب نشوند.

کاربرد منیفولد دو شیره

یکی از مهم ترین بخش های هر ابزار و یا تجهیزاتی، کاربرد آن است. تا زمانی که شما با این کاربردها آشنایی نداشته باشید، نمی توانید از ابزار آلات و تجهیزات در محل مناسب استفاده نمایید. منیفولدهایی که دارای دو شیر هستند برای کنترل سوخت اتوماتیک کاربرد دارند. بدین شکل می توان میزان سوخت مورد نیاز دستگاه را به صورت اتوماتیک باز و بسته کرد تا میزان مشخصی از سوخت در اختیار تجهیزات و یا دستگاه قرار گیرد.
از دیگر مواردی که به عنوان کاربرد منیفولدها از آن یاد می شود، کنترل جریان پمپ ها است. در هر پمپی باید جریان مشخصی وجود داشته باشد. حال اگر میزان کم و یا زیاد شود، به پمپ آسیب رسیده و خرابی هایی را به همراه دارد. منیفولد دو شیره به کمک پمپ ها آمده تا این مشکل را برطرف سازد و میزان جریان پمپ را مدیریت کرده و کنترل نماید.
سیستم هایی که نیاز به قطع تدریجی جریان سیالات دارند باید با دقت بیشتری کنترل شوند. به همین دلیل مدیریت این سیستم ها بسیار حائز اهمیت می باشد. برای این کار از منیفولدهایی که مجهز به دو شیر هستند، استفاده می کنند تا جریان سیالات به طور تدریجی قطع گردند.

علاوه بر این در صنایعی که نیاز به قطع و یا وصل جریان سیالات دارند، از منیفولدهایی با دو شیر بهره می برند.

جنس منیفولد دو شیره

از آنجایی که بخش مهمی از صنایع و تجهیزات به منیفولد وابسته است باید از متریال باکیفیتی برای تولید آن استفاده نمایند. منیفولدهایی که در بازار عرضه می شوند دارای جنس های مختلفی هستند اما متداول‌ ترین نوع، برنج و استنلس استیل می باشد.

از منیفولد دو شیره برنجی برای مصارف مرتبط با آب آشامیدنی، سیستم هایی با دمای بالا و لوله های گاز استفاده می گردد. علت این کاربرد این است که منیفولدهای برنجی نباید با سیالات خورنده در تماس باشند و متداول ترین کاربرد نیز مربوط به آب آشامیدنی است. البته برای کنترل جریان سیال از نوع آب مقطر و آب دریا نیز از این تجهیزات استفاده می گردد.
متریال بعدی که همان استنلس استیل است یکی از آلیاژهای فولاد می باشد. این متریال استحکام و مقاومت بالایی دارد و در انواع صنایع می توان از آن استفاده کرد.

منیفولدهای فولادی که دارای دو شیر هستند را می توان در انواع و اقسام صنایع به کار برد. این موضوع به این دلیل است که فولاد بر اثر تماس با انواع مواد، دچار تغییر و یا خوردگی نمی شود. به همین دلیل بسیاری از افراد ترجیح می دهند که منیفولد فولادی را برای کنترل جریان سیالات انتخاب کنند تا از طول عمر و ماندگاری آن نهایت استفاده را ببرند.

کلام پایانی

منیفولدها از جمله تجهیزات مهم و کاربردی در زمینه کنترل جریان سیالات می باشند. این تجهیزات در انواع و اقسام مدل ها عرضه می شوند که یکی از آنها منیفولد دو شیره است.

این ابزار در بسیاری از صنایع به کار می رود تا به وسیله یک شیر جریان مسدود سازی و با شیر دیگر جریان تخلیه انجام شود. منیفولدها در دو جنس استنلس استیل و برنج ساخته می شوند و به دلیل حساسیت برنج نسبت به مواد خورنده، از نوع استنلس در انواع صنایع استفاده می شود. بدین شکل می توانید با یک منیفولد با دو شیر، میزان پالس های فشار را کاهش داده و طول عمر تجهیزات اندازه گیری را افزایش دهید.

مانیفولد دو شیره
×