منیفولد سه شیره

جهت اشنایی کلی، خوب است بدانید منیفولد ها قطعات صنعتی هستند که بسته به محل به کارگیری انها کاربرد های مجزایی دارند. این قطعه در هر صنعتی که نیاز به تقسیم جریانی از سیالات(مایع یا گاز) باشد، به کار می رود. بسته به ان که شما چه واحد صنعتی دارید و چه سیستم سیالی در ان تعبیه شده، میتوانید از منیفولد ها استفاده های گوناگونی داشته باشید.

عموما منیفولد ها در مدل های ۱ راهه، ۲ راهه، ۳ راهه و ۵ راهه طراحی میشوند و بسته به محل استفاده ان میتوانید هر کدام از انواع شیر را تهیه و استفاده کنید.
یکی از نکات جالب توجه در استفاده از این منیفولد ها این است که بدون نیاز به خاموشی سایر قسمت های تجهیزات می‌توان برای تعمیر قسمت مورد نظر منیفولد تعبیه شده همان قسمت را قطع کرد و جریان سیال را به سمت دیگر هدایت کرد.

به بیان دیگر بدون بستن فرایند و خاموشی سیستم تعمیر انجام شده و سیستم به کار خود ادامه میدهد.بدین ترتیب استفاده از این قطعه علاوه بر انکه کار شما را جهت تعمیر اسان تر میکند ایمنی بیشتری فراهم اورده و هزینه تعمیرات را کمتر میکند.

 

کاربرد منیفولد ها

منیفولد ها در صنایع گوناگونی مورد بهره برداری قرار میگیرند. از جمله ان میتوان به صنایع نفت و گاز، غذا و دارو، اب و برق و خودرو اشاره کرد. برای مثال منیفولدهای چند شیره در صنعت خودروسازی شامل منیفولد هوا و دود هستند.

در این دسته بندی منیفولد هوا، هوا و سوخت در داخل محفظه احتراق را هدایت و مخلوط میکند و باعث بهبود عمل احتراق میشود و منیفولد دود، دود حاصل از سوخت را به خارج هدایت میکند.

 

نقش منیفولد در کنترل جریان سیال 

عموما منیفولد ها نقش کنترل جریان سیال (گاه مایع گاه گاز) را به عهده دارند و با باز و بست کردن جریان سیال جهت دهی به انها را بهبود میدهند و شامل دستگاه کنترل جریان نیز میشوند.
علاوه بر گاز سیال به کاربرد شده در این منیفولد ها میتواند اب، بخار، روغن داغ نیز باشد. استفاده از انها موجب میشود کنترل فشار، دما، رطوبت ایده الی در سیالات داشته باشید و حتی به عنوان گرم کننده در لوله کشی های استخر سونا و جکوزی استفاده شوند.

یکی دیگر از کاربرد های منیفولد سه شیره برای انتقال نفت از چاه نفت به سمت لوله آزمایش است. در این منیفولد، دو شیر مسدود کننده و یک شیر تعادل دهنده (equalizer) وجود دارد.
منیفولد دارای شیرهای سه راهه جهت نصب همراه با ترانسمیتر اختلاف فشار استفاده می شود. نکته ای که وجود دارد این است که تمامی ترانسمیترها جز نوع ترانسمیتر فشار از طریق منیفولد سه‌ راهی به مسیرها نصب میشوند.

 

انواع منیفولد سه شیره

منیفولد های سه راهه در دو نوع شیر سه راهه دستی و شیر سه راهه برقی وجود دارند.
در نوع اول این شیر های سه راهه توسط انسان کنترل میگردد و در نوع دوم اعمال نیرویی بجز انسان (عموما برقی) لازم است .
شیرهای سه راهه در سه دسته شیرهای تقسیم کننده، شیرهای مخلوط کننده و شیرهای تعقییر دهنده وجود دارند‌.

 

شیرهای سه راهه تقسیم کننده

از شیرهای سه راهه تقسیم کننده در لوله کشی سیالات استفاده میشود زمانی که شما بخواهید جریان سیال را به بخش های مختلفی تبدیل کنید تقسیم بندی در خروجی های شیر به نوع شیر و سیال بستگی خواهد داشت.

 

منیفولد سه شیره مخلوط کننده

نوع بعد منیفولد سه شیره مخلوط کننده است، در این نوع از منیفولد سه شیره دو جریان با یکدیگر مخلوط شده و جریان مخلوطی از شیر منیفولد خارج میشود مثال ملموس کاربرد این منیفولد هنگامی است که شما بخواهید اب گرم و سرد شیر خانه تان را با یکدیگر مخلوط کنید تا اب معتدل تری داشته باشید.

 

منیفولد سه شیره تغییر دهنده

نوع اخر منیفولد سه شیره تغییر دهنده هنگامی کاربرد دارد که بخوایم جریان یک سیال را از یک خط لوله به خط لوله دیگری در مسیری دیگر منتقل کنیم.

 

ویژگی منیفولد سه شیره

از ویژگی یک منیفولد سه شیره خوب میتوان به نشتی کم داشتن ان را اشاره کرد. چنانچه شما یک منیفولد سه شیره خوب خریداری کرده باشید جریان را به خوبی عبور میدهد و عمر و دوام بالایی دارد.
به علت استفاده از این منیفولد ها در صنایع های گوناگون من جمله نفت لازم است حتما در شرایط خاص فشاری تهیه شده و از متریال مناسب محل به کارگیری جهت ساخت بهره ببرند.
قیمت خرید این منیفولد ها بسته به فشار کاری ساخت انها، برند شرکت تولیدی انها و متریال استفاده شده در ان ها متفاوت است
علاوه بر نکات گفته شده اینکه منیفولد دارای تاییده باشد نیز اهمیت دارد عموما منیفولد های ساخته شده استاندارد مورد تایید شرکت گاز یا نفت هستند.

 

مزایا استفاده از منیفولد 

این منیفولد ها در متریال مختلف جهت کاربرد های گوناگون طراحی و تولید میشوند از متریال های ساخت منیفولد میتوان به برنج و استنلس اسیتل ۳۰۴ و استنلس استیل ۳۱۶l و استنلس استیل ۳۱۶ و نام بردMonel.

عموما منیفولد هایی که در سیستم های حاوی سیالات معمولی مانند آب دریا و یا آب آشامیدنی استفاده می شوند از جنس برنج ساخته میشوند. از متریال مونل در تجهیزات دریایی، سیستم پایپینگ و تانک های گازوئیل به علت مقاومت بسیار بالا به اب و نمک و اب داغ استفاده میشود.


علاوه بر متریال های گفته شده متریال های دیگری از جمله تیتانیوم و incorel نیز جهت ساخت منیفولد ها کاربرد دارند. از تیتانیوم برای ساخت منیفولد های قابل استفاده در صنایع پتروشیمی و مبدل های حرارتی و از incorel برای ساخت منیفولد های قابل استفاده در خطوط انتقال گاز و سوخت هیدرولیک استفاده میشود.
بهترین شرایط فشار ساخت منیفولد سه شیره در فشار کاری ۶۰۰۰ تا ۱۰۰۰psi است.
مدل های مختلف این قطعه از نظر ظاهری به دو شکل افقی و عمودی تقسیم میشود که این تقسیم بندی مشخص کننده جهت اتصال ولوهای اصلی است.

  • حدود قیمت حال حاضر منیفولد سه شیره در رنج قیمت حداقلی ۴ میلیون تومان در سال ۱۴۰۱ است.
  • بهترین نوع ساخت این منیفولد ساخت ماشینی و سپس مونتاژ و پرداخت است.
  • از منیفولد سه شیره این منیفولد ها در سیالات گرمازا، صنایع نساجی کاربرد داشته و توانایی دارند سیالات را جدا سازی و مخلوط سازند.

 

جمع بندی منیفولد سه شیره 

در این مقاله سعی شد قطعه صنعتی پر کاربرد منیفولد همراه با صنعت مورد استفاده شناسانده شده انواع مدل شیر ان بیان شود و علاوه بر نکاتی از ساختار بندی و نوع های مختلف تولیدی ان به بررسی متریال های ساخت ان بپردازد.

منیفولد سه شیره با توجه به کاربرد فراوانی که در سیال های گاز و صنایع گوناگون تولیدی دارد، به یک نوع منیفولد سه شیره تقسیم شونده،منیفولد سه شیره جداکننده و منیفولد سه شیره مخلوط کننده تقسیم میشود.

×