اندازه گیری سطح

یکی از مهمترین مواردی که در صنایع حائز اهمیت است، میزان سطح و ارتفاع مخزن ها می باشد. این کار به دلیل کنترل سطح مخزن و جلوگیری از سرریز شدن بیهوده و ناگهانی آن می باشد. به همین دلیل باید با تجهیزات اندازه گیری سطح به طور کاملا دقیق سطح این مخازن اندازه گیری شود. به دلیل اهمیت استفاده از این تجهیزات در صنایع گوناگون در این مطلب به بررسی کامل این تجهیزات اندازه گیری می پردازیم پس با ما همراه باشید.

تجهیزات اندازه گیری سطح چیست؟

این تجهیزات ابزارها و دستگاه هایی هستند که برای اندازه گیری ارتفاع سطح و جلوگیری از سرریز شدن مواد در مخازن و دستگاه ها کاربرد دارند.

زمانی که ارتفاع سطح به طور مکرر اندازه گیری شود، تحت کنترل بوده و هیچ یک از مواد موجود در مخازن و دستگاه ها هدر نرفته و خطری نیز ایجاد نمی کند. این موضوع سبب می شود که میزان ورودی و خروجی مخازن به موقع قطع و وصل گردد.
از جمله مهمترین تجهیزاتی که برای اندازه گیری سطح به کار می روند می توان به شاخص سطح، لول سوئیچ، لول متر و سنسور سطح اشاره کرد.

هر یک از این تجهیزات مشخصات و انواع خاصی دارند و در مکان های مورد نظر استفاده می شوند. بهتر است که در هر مکانی از بهترین و مناسب ترین تجهیزات استفاده شود تا اندازه گیری دقیق باشد.

روش های اندازه گیری سطح

روش های اندازه گیری سطح

برای اندازه گیری سطح می توان روش های گوناگونی را به کار برد. در هر یک از این روش ها نیاز به تجهیزات اندازه گیری سطح است. از این طریق اندازه گیری به درستی انجام می شود. شناخت روش های اندازه گیری و به کار بردن ابزارها و تجهیزات نیازمند تخصص لازم است تا نتایج بدست آمده قابل اطمینان باشند.

 اندازه گیری نقطه ای سطح

در این روش دستگاه ها به سرعت از مواد موجود در مخازن مطلع شده و به محض سرریز یا خالی شدن آنها، اطلاع رسانی می کنند. در این روش از تجهیزاتی استفاده می شود که از پمپ ها نگهداری نموده و از خشک کار کردن آنها جلوگیری می نمایند.

اندازه گیری پیوسته سطح

تجهیزاتی که در این روش مورد استفاده قرار می گیرند به طور پیوسته کار می کنند و اندازه گیری را به دقیق ترین شکل انجام می دهند.

در این روش ۲ تا ۷۰ متر از حجم موادی که در مخزن قرار دارد نیز اندازه گیری شده و می تواند برای تدابیر کارشناسان در تامین مواد، تاثیرگذار باشد. بهتر است پیش از به کار بردن تجهیزات در این روش، مشخصات و ابعاد مخازن اندازه گیری شود تا دقت کار اندازه گیری مواد افزایش یابد.

اندازه گیری تراکم و غلظت

تجهیزات اندازه گیری سطح در این روش بیشتر به منظور اندازه گیری کیفیت مواد به کار می روند. در این روش تکرار پذیری و کیفیت از مهمترین فاکتورها می باشند. با استفاده از داده هایی که به وسیله اندازه گیری تراکم و غلظت به دست می آید می توان سایر متغیرهای موثر را نیز محاسبه نمود.

اندازه گیری سطح واسط

زمانی که مایعات به شکل مخلوط باشند اندازه گیری آن سخت تر به نظر می رسد. با استفاده از تجهیزات مخصوص می توان مایعاتی که به شکل مخلوط هستند را اندازه گیری نمود و سطح واسط آنها را نیز تشخیص داد. این روش نیازمند استفاده از تجهیزات کاملا تخصصی و مخصوص است.

انواع تجهیزات اندازه گیری سطح

تجهیزات و وسایلی که برای تشخیص و اندازه گیری سطح به کار می روند نیز انواع مختلفی دارند. تنوع این تجهیزات و قابلیت ها و مشخصات هر کدام سبب شده تا بتوان انواع سطح را با اهداف و مقاصد گوناگون اندازه گیری نمود. در این بخش هر یک از این تجهیزات را به طور مختصر معرفی می نماییم.

شاخص سطح

شاخص سطح در واقع نمایشگری است که می توان آن را بر روی مخازن قرار داد. از این طریق ارتفاع مایعاتی که در داخل مخزن قرار گرفته اند، قابل مشاهده است.

با استفاده از این نمایشگر می توان به طور لحظه ای از سطح مخازن آگاه شد. این موضوع به تشخیص به موقع میزان مایعات و جلوگیری از سرریز شدن کمک می کند.

لول سوئیچ 

لول سوئیچ ها از جمله تجهیزاتی هستند که به سنسورهای اندازه گیری مجهز می باشند. این سنسورها مایعات را از کف مخازن تا سطح آن اندازه می گیرند.

از این تجهیزات اندازه گیری سطح به طور گسترده ای در انواع صنایع استفاده می شود. این تجهیزات فرمان پذیر بوده و به محض روشن شدن به کنترل مخازن و دیگر تجهیزات می پردازند.

این تجهیزات به کمک دیگر ابزارها پس از رسیدن سطح مایعات به اندازه مورد نظر فرمان قطع جریان را صادر می کنند. از سوی دیگر در صورت کمبود مواد، جریان وصل و ورود مواد به مخزن یا دستگاه را صادر می نمایند.

بدین شکل کنترل میزان مواد موجود در دستگاه ها و مخازن آسان تر می شود. از بین لول سوئیچ ها می توان به لول سوئیچ های شناوری، لرزشی، پره ای، خازنی و دیافراگمی اشاره کرد.

لول ترانسمیتر

لول ترانسمیتر یکی از تجهیزاتی است که از آن برای اندازه گیری عوامل فیزیکی استفاده می شود. پس از آن این موارد اندازه گیری شده به سیگنال هایی استاندارد تبدیل شده و در نمایشگرها به نمایش در می آیند.

در اتاق کنترل و مانیتورینگ از داده های لول ترانسمیتر استفاده می شود تا مدیریت و کنترل دستگاه ها به بهترین نحو انجام شود. از این تجهیزات در صنایعی مثل نفت، سیمان، پزشکی و داروسازی استفاده می شود. در هر بخشی که نیاز به اتوماسیون صنعتی باشد باید از لول ترانسمیتر استفاده شود تا اندازه گیری و کنترل با دقت بالایی صورت گیرد.

سنسورهای کنترل سطح

سنسورهای کنترل سطح از جمله تجهیزات اندازه گیری سطح هستند که حرارت، رطوبت و دما را اندازه گیری می نمایند. این سنسورها پس از اندازه گیری این فاکتورهای فیزیکی آنها را به پارامترهای الکتریکی پیوسته و یا غیر پیوسته تبدیل می کنند.

از این سنسورها در بسیاری از دستگاه های اندازه گیری سطح استفاده می شود. بدین شکل اندازه گیری و تعیین سطح مواد موجود در دستگاه ها و مخازن به درستی انجام می گردد.

×