دلیل خرابی سنسور فشار و راه های جلوگیری از آن

دلیل خرابی سنسور فشار و راه های جلوگیری از آن

سنسور فشار به دلایل متعددی دچار آسیب می شود. همانطور که می دانید سنسور فشار وظیفه دارد فشار های وارد شده را به سیگنال الکتریکی تبدیل کند. پس از آن به پردازنده منتقل خواهد شد تا سیگنال های الکتریکی تحلیل شود و از آن برای تغییر فشار، اصلاح یا ضبط استفاده می شود. سنسور های فشار کاربرد فراوانی در صنایع مختلف دارند و این سنسور ها از مواد بسیار با کیفیت و مرغوبی تولید شده و استحکام و عمر بسیار بالایی دارند. با این وجود هر ابزار و تجهیزاتی، طول عمر به خصوص خودش را دارد و ممکن است در برابر برخی از آسیب ها از بین برود و خراب شود و در نتیجه قابل استفاده نباشد. اما چه عواملی سبب خراب شدن سنسور فشار می شود؟ با ما همراه باشید تا علل خرابی سنسور فشار را بررسی کنیم و برای جلوگیری از آن راه حل هایی را بیان کنیم.

علل آسیب به سنسور فشار

یکی از مواردی که می تواند در کاهش صدمات سنسور فشار موثر باشد شناسایی عوامل آسیب زا است. شناسایی این عوامل می تواند آسیب های وارد شده به سنسور را تا حد چشمگیری کاهش دهد. هر چقدر آگاهی و اطلاعات بیشتری در این موارد داشته باشید، مسلما طول عمر ابزار بیشتر می شود و عملکرد بهتری خواهد داشت. عوامل آسیب به سنسور فشار مانند لرزش، رطوبت، شوک، کاربری نا به جا و فشار بیش از حد و.. می تواند به سنسور فشار شما آسیب جدی وارد کند. عواملی که سبب خراب شدن سنسور فشار می شود عبارتند از:

استفاده نادرست از سنسور فشار

در بازار انواع سنسور فشار مختلفی وجود دارد. با این وجود هر سنسور برای کاربرد خاصی طراحی و به تولید رسیده است. با توجه به تنوع سنسور فشار، برخی از افراد بدون اینکه از نیاز خود شناختی داشته باشند، سنسور را خریداری می کنند و آن را در جای اشتباهی به کار می گیرند. همین امر سبب خرابی سنسور فشار می شود. برای اینکه از این امر جلوگیری کنید، قبل از خرید سنسور،از متخصصین و افراد آگاه مشورت بگیرید و با توجه به نیاز خود سنسور را انتخاب کنید تا با مرور زمان به تعمیر یا تعویض نیاز نباشد.

جلوگیری از خرابی سنسور فشار

ضربه و لرزش سنسور فشار

ضربه و لرزش سنسور فشار می تواند آسیب مهمی به سنسور فشار وارد کند و حتی امکان دارد که سبب جدا سازی قطعات سنسور فشار شود و اختلال در عملکرد و اندازه گیری، شکستگی صفحه، ایجاد سیگنال اشتباه و قطع شدن سیم را به وجود خواهد آورد. برای جلوگیری از این آسیب، دستگاه خود را از منابع لرزش دور نگه دارید. توجه داشته باشید که نگهداری و تعمیر به موقع دستگاه سبب جلوگیری از لرزش می شود.

وارد شدن بیش از حد فشار

دستگاه هایی که تحت فشار زیادی قرار می گیرند طول عمر کمتری دارند و کاهش طول عمر سنسور فشار در این قبیل دستگاه ها کاملا طبیعی است. در برخی از موارد فشار به صورت تدریجی بالا می رود. اما هنگامی که فشار به صورت ناگهانی افزایش پیدا می کند در طولانی مدت می تواند به سنسور شما آسیب وارد کند و قطعات داخلی سنسور فشار را خراب می کند. برای رفع این امر، از طریق تنظیم فشار ورودی، نظارت کنترل و دقیق، تعامل پمپ و موتور و… از ایجاد پالس و تحت فشار قرار گرفتن سنسور فشار جلوگیری کنید.

جلوگیری از آسیب سنسور فشار

تاثیر دما بر خرابی سنسور فشار

ابزار های الکترونیکی کارکرد خاص خودشان را دارند و با توجه به این کارکرد، در محدوده دمایی خاصی کار می کنند. استفاده طولانی مدت از سنسور فشار در دمای گرم یا سرد سبب نشتی و جدایی قطعات سنسور فشار می شود و سنسور فشار نیز خراب می شود. با توجه به این امر همواره افراد سنسور هایی را ترجیح می دهند که برای دمای شدید طراحی شده اند. برای جلوگیری از این امر، قبل از خرید، دمای کارخانه را در نظر بگیرید و با توجه به آن سنسور مناسب خود را انتخاب کنید.

رطوبت و آسیب به سنسور

توجه داشته باشید که سنسور فشار باید مهر و موم باشد تا مانع ورود رطوبت و آب به دستگاه شود. اما در برخی از مواقع ممکن است به صورت اتفاقی آب به درون آن نفوذ پیدا کند. با توجه به اینکه در صنایع بسیاری نمی‌توان مانع نفوذ آب شد، بهترین راه حل برای حفاظت از سنسور، این است که خودمان از نفوذ آب جلوگیری کنیم یا از طریق روش های مختلف آن را مهر و موم کنیم.

تداخل الکتریکی در خرابی سنسور فشار

امروزه اغلب دستگاه های الکتریکی موجود در بازار در برابر تداخل های الکتریکی حفاظت شده اند. افزایش منابع تداخل، مشکلات بسیاری را به ارمغان می آورد. هنگامی که حفاظت از سنسور کاهش پیدا کند، اختلال های فرکانس و.. سبب ایجاد بی ثباتی و بی دقتی در سیگنال خواهد شد و مشکلاتی از این قبیل را به وجود می آورد. ممکن است اختلالات الکترومغناطیسی با توجه به نزدیکی به کامپیوتر، برق و موبایل و.. دارای اختلال و نویز باشد. برای حل این مشکل باید از اختلالات خارجی الکتریکی مصون بوده و نویز نیز به حداقل مقدار خود برسد. همچنین توجه داشته باشید که از افزایش ولتاژ نیز باید جلوگیری کنید.

آسیب شیمیایی سنسور فشار

سنسور های فشار همواره در معرض تماس با مواد شیمیایی قرار دارند. این مواد می تواند سبب کاهش عمر سنسور فشار گردد. برای اینکه بتوانید از این امر جلوگیری کنید باید از مدلی مقاوم و سازگار با مواد شیمیایی استفاده کنید.

سنسور فشار انواع مختلفی دارد و هر کدام از آنها نیز برای فرآیند های مختلفی طراحی شده اند. وارد نشدن فشار بیش از حد، جلوگیری از لرزش، وارد نشدن فشار و… از جمله عواملی است که سبب جلوگیری از خرابی سنسور می شود.

سئو سایت

×