سنسور فشار آب

سنسور فشار آب

دراین مطلب قصد داریم شما را با یک ابزار مهم یعنی سنسور فشار آب که امروزه در حوزه های بسیار زیادی بکار می رود آشنا کنیم. سنسور فشار آب که دارای انواع زیادی است اغلب در فرآیندهای صنعتی مورد استفاده قرار میگرد و کاربرد آن بطور خلاصه اندازگیری فشار می باشد. فشار آب امروزه در فرایند بسیاری از کسب و کار های صنعتی نقش حیاتی دارد و این فشار باید در حد استاندارد خود باشد و اندازه گیری آن با این ابزار انجام می شود. نکته قابل توجه اینکه سنسور فشار آب دارای نام های متعدی است و ازجمله امروزه با نام ترانسمیتر نیز شناخته می شود.

اهمیت فشار و سنسورفشار آب

همانطور که میدانید فشار یک فرمول خیلی ساده دارد و بطور جامع ا از تقسیم نیرو بر روی سطح احتساب می شود. بطور خلاصه تر می توان گفت که اگر فشاری به اندازه یک نیوتن بر سطحی به اندازه یک متر مربع وارد شود فشار اعمال شده برابر با یک نیوتن بر متر مربع است.

در بحث اهمیت فشار و سنسور فشار آب این نکته را مد نظر داشته باشید که این سنسور به گونه ای طراحی شده است که با تناسب به نیروی وارد شده واکنش می دهد و این واکنش معمولا دارای یک مقیاس است که سبب می شود مسئول مربوطه با این ابزار به حد استاندارد آن دست پیدا نماید.

انواع سنسور فشار آب

سنسور فشار آب امروز در مدل های متفاوتی تولید و عرضه می شود و در دسته بندی مخلفی قرار میگیرند و بر حسب کارایی که دارند می توان به :

 

  •  سنسور فشار آب مطلق
  •  سنسور فشار آب نسبی
  •  سنسور فشار آب تفاضلی
  •  و… اشاره کرد. هر کدام از این مدل ها دارای کیفیت و کارایی متفاوتی هستند و بر حسب استاندارد های خاص خود بکار میروند ودر ادامه آن ها را معرفی می کنیم.

انواع سنسور فشار آب

سنسور فشار مطلق

سنسور فشار مطلق یکی از انواع رایج سنسور فشار می باشد که اغلب برای اندازه گیری های فشار در ارتفاعات مورداستفاده قرار میگیرد و خود این مدل به چندین نوع تقسیم بندی می شود که هر کدام کارایی مشترکی را دارند. نکته قابل توجه درباره این سنسور این است که اندازه گیری نسبت به خلا انجام می‌شود.

یکی از سوالات متداول اغلب کاربران درباره تعداد پورت های این سنسور است وبطور خلاصه می توان گفت که این تجهیز یک پورت برای ورود هستند که روی خروجی یک تغییر مثبت متناسب با فشار اعمال شده تولید می‌کند. از کاربرد های ویژه این سنسور این است که برای مواردی که فشار اتمسفری و حتی برای تنظیم فشار تایر های ماشین نیز مورد استفاده قرار میگیرد.این سنسور ها با کیفیت و کارایی بالایی که دارند دارای قیمت مناسب و مقرون بصرفه ای هستند و این سبب شده است که دراغلب کارخانه های صنعتی بکار روند.

سنسور فشار نسبی

سنسور فشار نسبی جزو پرکاربرد ترین سنسور ها بشمار می رود و این نوع بر خلاف سنسورفشار مطلق که دارای یک پورت بود، دارای دو پورت می باشد و کاربرد آن به صورتی است که ط بین فشار مرجع و فشار مورد نظر قرار می‌گیرد. سنجش این دو مقیاس از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است و توجه نکردن به آن سبب آسیب به تجهیزات و صرفه هزینه های تعمیر تجهیزات می شود.

نکته قابل توجه اینکه فشار اندازه گیری شده تفاوت فشار اتمسفر و فشار وارد شده است. سنسور فشار نسبی همانطور که گفته شد دارای کاربرد های بسیاری است و بطور خلاصه می توان به اندازه گیری سطح مایعات در مخزن‌های دریچه دار اشاره کرد. مایعات این مخزن ها دارای استاندارد ها و مقیاس های تعیین شده ای است و اندازه گیری آن باید بصورت منظم انجام شود.

سنسور فشار تفاضلی

عملکرد این نوع سنسور فشار تفاضلی بسیار مشابه سنسور فشار سنج نسبی است. اختلاف فشار بین دو نقطه را اندازه گیری می‌کند. یکی از این نقاط در سیستم است که توسط طراح تعریف شده. مقدار خروجی متناسب با اختلاف فشار است.
از این تجهیز برای پایش جریان هوا در تهویه استفاده می‌شود.

چگونه سنسور فشار آب مناسب انتخاب کنیم؟

انتخاب هر نوع سنسور فشار آب نیاز به آگاهی کامل دارد که در اینجا کارشناسان ما با یک مشاوره کامل شما را برای خرید سنسور فشار آب مناسب راهنمایی می کنند و شما می توانید از این مشاوره ها در جهت یک خرید رضایت بخش استفاده کنید. بطور کلی برای خرید حتما باید شما با یکسری معیار ها آشنا باشید که تیم کارشناسان آن را برای شما شرح خواهند داد.

چه معیار هایی باید برای انتخاب سنسور فشار آب در نظر گرفت؟

انتخاب سنسور فشارآب باید بر حسب یکسری پارامتر باشد و ازجمله بطور خلاصه می توان به :

  •  یکی از موارد بسیار مهم اندازه گیری دامنه فشاری است که باید مورد سنجش و بررسی قرار بگیرید و این مورد جزو موارد اولیه و پایه می باشد.
  •  مورد بعدی چگالی فرآورده ای است و بطورخلاصه باید مورد سنجش قرار بگیرد و این مرحله معمولا چند مرتبه انجام می شود.
  •  دمای عملیات یکی از مشخصه‌های مهم است.
  •  یکی از پارامتر های بسیار مهم استفاد سنسور در جاهایی است از موارد شیمایی خورنده استفاده میشود و حتما باید توجه داشت که اگر از این سنسور در محیط‌ ها یا فضا های خورنده تجهیز استفاده می‌شود باید قطعه با مواد شیمیایی سازگاری داشته باشد.
  •  فشار بارومتریک محیط در بازه‌های کم فشار باید تحت کنترل باشد.
  •  توجه به سینگال های خرجی نیز از پارامتر هایی است که بررسی آن باید در چند مرحله صورت بگیرد.
  •  معمولا یکی از شرایط خاص استفاده از سنسور فشار آب در هنگام لرزش شدید می باشد و در این مورد باید از تجهیزی استفاده نمود که با این شرایط سازگاری کاملی داشته باشد. در صورتی که این سازگاری وجود نداشته باشد معمولا این تجهیزات عملکرد درستی از خود نشان نمیدهند و ممکن است اندازه گیری ها با خطا مواجهه شود.
  •  معمولا استفاده از هر نوع سنسوری نیاز به یک شرایط استاندارد یا یک محیط استاندارد دارد و دراین مورد توجه داشته باشید که اگر از تجهیز در محیط‌ های پرخطر استفاده می‌کنید حتما اطمینان حاصل نمایید که تاییدیه‌های مربوطه را دارد و این تاییدیه کمک میکند که شما از عملکرد آن اطمینان داشته باشید.
×