نصب سنسور فشار

نصب سنسور فشار

سنسور فشار یکی از تجهیزاتی است که از آن برای اندازه گیری فشار استفاده می شود. سنسور فشار با توجه به میزان فشاری که به ورودی آن اعمال شده، سیگنال الکتریکی استانداردی را تولید خواهد کرد که برای سایر کنترل کننده ها و تجهیزات دیگر قابل فهم است.

توجه داشته باشید که نصب امر بسیار مهمی است و نصب صحیح می تواند دوام سنسور فشار شما را افزایش دهد. در هنگام نصب سنسور فشار چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟ نصب سنسور فشار چگونه است؟ با ما همراه باشید تا اطلاعات مفید و مختصری در مورد نصب سنسور فشار کسب کنید.

 

نصب سنسور فشار چگونه است؟

سنسور فشار کاربرد بسیار شایانی در صنایع مختلف دارد و نصب برخی از آنها با روش های خاص انجام می شود. نصب به صورت صحیح در سنسور فشار و همینطور شرایط محیطی در دوام سنسور شما نقش بسزایی دارد. به بیان دیگر رعایت نکات نصب سبب افزایش طول عمر سنسور فشار می شود و برای مدت زیادی خروجی سنسور فشار شما را دقیق و ثابت نگه خواهد داشت. در ادامه قصد داریم نکات مهم نصب سنسور فشار را بیان کنیم تا با رعایت این نکات بتوانید به صورت صحیح سنسور فشار خود را نصب کنید.

 

نکات مربوط به نصب سنسور فشار

  •  در هنگام نصب سنسور فشار باید نیروی مناسبی به سنسور وارد کنید. توجه داشته باشید که نباید به بدنه به صورت مستقیم نیرو وارد کنید. این امر سبب می شود که مدار های داخلی آسیب ببینند. در اغلب موارد می توانید از طریق آچار شش گوش از قسمت مشخص سنسور فشار را به فرایند متصل کنید.
  •  برای آب بندی سنسور فشار نباید از تفلون و سایر نوار ها استفاده کنید. هرگز برای مهر و موم کردن از نوار و تفلون استفاده نکنید برای این امر باید از واشر آب بندی استفاده کنید. این واشر ها توسط تولید کنندگان بسیاری بر روی پورت سنسور قرار دارند.
  •  توجه داشته باشید که نباید سنسور فشار را به صورت مستقیم به خطوط لوله و مخزن تحت فشار متصل کنید. اگر به صورت مستقیم به خطوط لوله متصل شود،به دیافراگم آسیب می رساند و سبب فشار مازاد خواهد شد. در ابتدا باید از طریق ولو ها مسیر رسیدن سنسور به سیال را مسدود کنید و پس از نصب سنسور به فرایند، سیال را باز کنید. شما می توانید از طریق این روش به اسامی فرایند نگهداری و تعمید را انجام دهید.
  •  از سنسور فشار در برابر فشار شکن محافظت کنید. برای اینکه از صدمات ناگهانی افزایش فشار جلوگیری کنید می توانید از محافظ آور استفاده کنید.

شوک و لرزش چه تاثیری بر طول عمر سنسور فشار دارد؟

شوک و لرزش از دیگر پدیده هایی هستند که در کاهش عمر سنسور فشار نقش بسزایی را ایفا می کنند. هنگامی که سنسور فشار را نصب می کنید، در محل نصب آن باید حداقل اقداماتی را انجام دهید تا لرزش و شوک کاهش پیدا کند. با وجود لرزش و شوک به مرور زمان سنسور فشار دچار انحراف و خطا می شود و کاملا عملکرد آن مختل خواهد شد.

نکات نصب سنسور فشار با توجه به شرایط محیطی

نکات نصب سنسور فشار با توجه به شرایط محیطی

در هنگام نصب سنسور فشار باید به دمای محیط توجه کنید‌ اگر دمای محیط محل نصب سنسور به نسبت محدوده دما بیشتر باشد می توان از دیافراگم و کپیلاری بهره برد و محل نصب را به قسمتی که دمای مناسب تری دارد انتقال داد.
رطوبت و درجه حفاظت نیز از دیگر نکاتی است که در هنگام نصب سنسور باید به آن توجه کنید. درجه حفاظت و میزان رطوبت محیطی که سنسور فشار در آن نصب می شود باید با مشخصات فنی سنسور مطابقت داشته باشد. در غیر این صورت رطوبت سریعا سنسور را خراب می کند و خسارت های جبران نشدنی به شما وارد می شود.

نکات نصب الکتریکی سنسور فشار

 سیم بندی جریانی و ولتاژی از عوامل مهمی است که باید در هنگام نصب به آن توجه کنید. به نوع خروجی سنسور دقت کنید. اگر خروجی سنسور از نوع جریانی باشد باید از روش سیم بندی ۲ سیمه استفاده کنید اما اگر خروجی از نوع ولتاژی باشد روش سیم بندی شما باید ۳ سیمه باشد. اشتباه در فرایند سیم بندی سبب خراب شدن سنسور فشار می شود.
اتصال کابل در نصب سنسور فشار باید به صورت صحیح انجام شود. توجه داشته باشید که قطر خارجی کابل شما باید مطابق گلند کابل کانکشن الکتریکی باشد. مهر و موم تاثیر بسزایی در سنسور فشار دارند. باید از مهر و موم های آب بندی استفاده کنید و کابل باید از میان آن عبور کرده باشد. نکاتی که باید به آن توجه کنید سالم بودن کابل و مهر و موم های آب بندی است.
برای اینکه بتوانید تاثیرات نویز بر روی سنسور فشار را کاهش دهید باید از کابل های شیلد دار استفاده کنید‌ کابل شیلد دار همانند سپر دفاعی در برابر میدان مغناطیسی عمل خواهند کرد و در نتیجه تاثیرات نویز را کاهش خواهد داد. یکی از سمت های کابل شیلد دار باید به سیستم ارتینگ مرکزی متصل شود و سمت دیگر آن نیز به صورت اتصال بار خواهد بود. شیلد نباید به پایه ارت سنسور متصل گردد.
 سنسور فشار باید به سیستم ارتینگ استاندارد متصل شود و این امر نیز بسیار مهم و ضروری است. در واقع باید بگوییم که یکی از مهمترین دلیل خرابی سنسور فشار متصل شدن آن به پایه ارت است البته نمی توان از نقش ولتاژ اسپایک و شوک غافل شد.

جمع بندی

سنسور های فشار کاربرد متنوع و بسیاری دارد و همواره برای اندازه گیری جریان، اندازه گیری ارتفاع، اندازه گیری عمق، اندازه گیری فشار در عملیات چاه، نظارت بر روی عملکرد توربین و نظارت بر روی اختلاف فشار و.. به کار برده می شود.

برای اینکه سنسور فشار شما عملکرد صحیحی داشته باشد و دوام آن بالا باشد باید به نحوه نصب آن دقت کنید و آن را به درست ترین شکل نصب کنید. در صورت وجود هر گونه سوال می توانید از طریق شماره های درج شده با کارشناسان ما تماس بگیرید و اطلاعات بیشتری در مورد نحوه نصب سنسور فشار کسب کنید.

×